Czas czytania: około 3 minuty
W tegorocznej edycji Festiwalu Nauki Instytut Chemii Fizycznej PAN przygotował dwie lekcje festiwalowe adresowane do młodzieży licealnej. Program połączył bezpośredni kontakt z eksperymentem z rozmową o tym, dlaczego warto wybrać ścieżkę naukową.
„Ciała stałe, ciecze, gazy i wszystko, co pomiędzy nimi”
Prowadzenie: dr Roman Luboradzki, lider Laboratorium Rentgenowskiego Analizy Strukturalnej w IChF PAN
Ponad godzinna lekcja była dynamiczną opowieścią o stanach skupienia – bez slajdów, za to z licznymi, bezpiecznymi pokazami wykonywanymi wspólnie z uczniami. Uczestnicy siedzieli blisko stanowiska pokazowego, by widzieć każdy detal i… wziąć udział w doświadczeniach.
Lekcja obfitowała w interaktywne eksperymenty – od nadmuchiwania balonika w próżni i mrożenia go ciekłym azotem, przez wbijanie gwoździa zamrożonym bananem, aż po zabawne „mówienie po helu”. Uczniowie poznali przy tym różnicę między teorią naukową a potoczną, dowiedzieli się, dlaczego ciekły azot pozwala skroplić tlen (z krótkim wprowadzeniem historycznym o pionierach skraplania gazów – Zygmuncie Wróblewskim i Karolu Olszewskim), zrozumieli działanie pH i barwnych wskaźników oraz zasady łączenia atrakcyjności doświadczeń z bezpieczeństwem.
„Dlaczego warto być naukowcem”
Prowadzenie: prof. dr hab. Marcin Drąg, kierownik zespołu Chemii Kombinatorycznej i Biochemii w IChF PAN, lider projektu Era Chairs „PERFECTION”
Druga lekcja miała formę klasycznego wykładu z prezentacją i żywą interakcją z salą. Profesor opowiedział o swojej drodze: pierwszych krokach w laboratorium, stażach, pracy badawczej wymagającej systematyczności i pasji, a także o tym, jak ważne jest, by praca naukowa była również przyjemnością i osobistą motywacją.
W części merytorycznej pojawiły się wątki z obszaru chemii biologicznej, badań nad lekami i szczepionkami (także w kontekście pandemii). Nie zabrakło pytań z publiczności – od praktycznych („co zrobić, by dołączyć do zespołu badawczego?”) po lżejsze („jaką największą rybę Pan złowił?”), bo pasje pozanaukowe również budują wizerunek nauki jako ciekawego, różnorodnego świata.
Zapytany o wrażenia po spotkaniu, prof. Drąg podkreślił:
„Myślę, że popularyzacja nauki przez naukowców jest jednym z najważniejszych zadań obok pracy badawczej, ponieważ społeczeństwo powinno wiedzieć, czym się zajmujemy. Pandemia wyraźnie pokazała – o czym wspominałem w wykładzie – że musimy być zawsze frontem do społeczeństwa i tłumaczyć każdemu istotę naszych badań. Podczas spotkania postawiłem też pytanie: czy warto zostać naukowcem? Myślę, że wielu uczestników przekonało się, że odpowiedź brzmi: warto.”
Dziękujemy organizatorom Festiwalu Nauki oraz wszystkim nauczycielom i uczniom za obecność i zaangażowanie. Cieszymy się, że mogliśmy – poprzez doświadczenia i rozmowy – pokazać metodę naukową w działaniu oraz codzienność pracy badacza.
Grafika: Festiwal Nauki
Zdjęcia: archiwum IChF PAN
Tekst: Roman Luboradzki i Apj