Z nauką od najmłodszych lat – wiosenne działania edukacyjne IChF

Czas czytania: około 2 minuty

Z nauką od najmłodszych lat – wiosenne działania edukacyjne IChF

Drugi kwartał 2025 roku w Instytucie Chemii Fizycznej Polskiej Akademii Nauk (IChF) upłynął pod znakiem barwnych eksperymentów i rozbudzania naukowej ciekawości dzięki intensywnym działaniom popularyzatorskim skierowanym do dzieci i młodzieży.

Dla najmłodszych adeptów chemii zespół IChF przygotował warsztaty w przedszkolach, szkołach podstawowych, a także na terenie Instytutu. Beata Pleskot i Tomasz Andryszewski, wspierani przez Konrada Giżyńskiego, prezentowali doświadczenia takie jak: dmuchanie balonów sodą i octem, reakcje pH, podwodny wulkan, bańka w bańce czy eksperymenty z pieprzem. Pokazy te miały charakter interaktywny i spotkały się z entuzjazmem najmłodszych uczestników. Odbyły się następujące wydarzenia:

  • 8 kwietnia – pokaz w IChF dla uczniów klasy 1 Szkoły Podstawowej nr 263.
  • 28 kwietnia – pokazy dla dwóch grup przedszkolnych w Szkole Podstawowej nr 118.
  • 23 maja – pokaz w Radosnym Przedszkolu Niepublicznym przy ul. Vogla 9.
  • 5 czerwca – pokaz w IChF dla uczniów klasy 2 Szkoły Podstawowej nr 10.
  • 16 czerwca – pokazy dla dwóch grup w Przedszkolu nr 293.

Dla starszych uczniów odbyły się cztery lekcje tematyczne prowadzone przez Romana Luboradzkiego, pt. „Ciała stałe, ciecze, gazy – i to, co pomiędzy nimi”; dwie w kwietniu i dwie w maju.

Ponadto, Instytut aktywnie uczestniczył w wydarzeniach popularyzujących naukę wśród szerokiej publiczności. Dnia 10 maja 2025 r. wzięliśmy udział (już po raz 28!) w Pikniku Naukowym na stadionie PGE Narodowym, a 23 maja zaprezentowaliśmy się podczas Ursynowskiego Festiwalu Nauki, gdzie:

  • Roman Luboradzki zaprezentował wykład: „Jak naukowcy patrzą na świat i dlaczego nie lubią artefaktów?”
  • Emilia Witkowska Nery przedstawiła: „Elektroniczny język, czyli czujniki chemiczne (nie tylko smaku) w dobie AI.”

Dziękujemy wszystkim nauczycielom, rodzicom i uczestnikom za obecność i entuzjazm. Każde z tych spotkań to okazja, by wprowadzić młodych ludzi w świat nauki – w sposób dostępny, angażujący i pełen pasji. To dzięki takim inicjatywom chemia ma szansę stać się bliska, zrozumiała i być może obecna w ich przyszłych wyborach. Dlatego popularyzacja nauki nie jest dla nas dodatkiem do badań, lecz istotnym sposobem budowania więzi między światem nauki a społeczeństwem.

Fot. Beata Pleskot

  • Autor: Dr. Anna Przybyło-Józefowicz
  • Data wpisu: 26.06.2025