Eksperymenty, które inspirują: popularyzacja nauki wśród dzieci i młodzieży w I kwartale 2025 roku

Czas czytania: około 3 minuty

Eksperymenty, które inspirują: popularyzacja nauki wśród dzieci i młodzieży w I kwartale 2025 roku

W pierwszym kwartale 2025 roku Instytut Chemii Fizycznej Polskiej Akademii Nauk (IChF) zorganizował liczne działania popularyzujące naukę, skierowane do dzieci i młodzieży. Dzięki zaangażowaniu zespołów naukowych i popularyzatorów, młodzi uczestnicy mieli okazję zetknąć się z nauką w przystępnej, angażującej i inspirującej formie.

W ramach działań dla dzieci młodszych zorganizowano pokaz laboratoryjny dla uczniów klasy 2 Szkoły Podstawowej nr 269 (27 lutego), który odbył się na terenie IChF. Tomasz Andryszewski, Beata Pleskot i Konrad Giżyński zaprezentowali dzieciom szereg efektownych eksperymentów: od reakcji oscylacyjnych, przez zmianę barw wskaźników i wybuchową pianę, po właściwości ciekłego azotu oraz obserwacje preparatów pod mikroskopem. Radość i zaciekawienie dzieci pokazały, jak silny efekt edukacyjny może mieć bezpośredni kontakt z doświadczeniem.

W marcu zespół popularyzacji nauki IChF zrealizował kolejne dwa spotkania z przedszkolakami. Dnia 5 marca Beata Pleskot odwiedziła Przedszkole nr 306 „Mali Optymiści” przy ul. Szegedyńskiej 13 w Warszawie. Na prośbę wychowawców tematem przewodnim były eksperymenty związane z żywiołem powietrza. Dzieci dowiedziały się m.in., że powietrze można „zobaczyć”, jak zachowuje się w zmieniającej się temperaturze oraz jaką rolę odgrywa w codziennych zjawiskach fizycznych. Pokazy te – przystępne, zaskakujące i pełne interakcji – spotkały się z dużym zainteresowaniem i radością ze strony najmłodszych uczestników. Dnia 14 marca Beata Pleskot i Tomasz Andryszewski przeprowadzili kolejne zajęcia w Przedszkolu nr 237 im. Warszawskiej Syrenki przy ul. Tyszkiewicza 33. W programie znalazły się eksperymenty z pogranicza fizyki i chemii, m.in.: wytwarzanie światła bez użycia prądu, tworzenie sztucznego śniegu, symulacja erupcji wulkanu oraz obserwacja samoczynnych zmian barwy cieczy. Pokazy miały na celu nie tylko rozwijanie ciekawości poznawczej, ale też zachęcenie dzieci do stawiania pytań i samodzielnego odkrywania zasad rządzących światem przyrody.

Starszym uczniom – z klas 7–8 szkół podstawowych oraz licealistom – dedykowane były lekcje tematyczne „Ciała stałe, ciecze, gazy” oraz „Jak chemik i fizyk patrzą na świat?”, które odbywały się w IChF w ramach współpracy z warszawskimi szkołami. Zajęcia prowadzone przez dr Romana Luboradzkiego łączyły pokazowe eksperymenty z aktywnym udziałem uczniów, umożliwiając im doświadczenie nauki w działaniu. Od stycznia do marca odbyło się sześć takich lekcji – każda z udziałem 25–30 osób – dla uczniów m.in. Szkoły Podstawowej nr 293, Liceum Ogólnokształcącego LXX oraz Wolnej Szkoły Wilanów. Młodzież z entuzjazmem reagowała na zaprezentowane treści, a prowadzone z pasją eksperymenty sprzyjały lepszemu zrozumieniu zjawisk fizykochemicznych.

Popularyzacja nauki to istotna część misji IChF. Spotkania z dziećmi i młodzieżą nie tylko promują wiedzę naukową, ale również wspierają rozwój kompetencji poznawczych, umiejętność obserwacji i logicznego myślenia. Dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w te działania, a uczestnikom – za ich entuzjazm, pytania i uśmiechy.

Video (link)

Placówki oświatowe zainteresowane pokazami chemicznymi dla dzieci i młodzieży uprzejmie zapraszamy do kontaktu mailowego: bpleskot@ichf.edu.pl (dzieci młodsze) oraz rluboradzki@ichf.edu.pl (dzieci i młodzież od 7 klasy szkoły podstawowej).

  • Autor: dr Anna Przybyło-Józefowicz
  • Materiał graficzny: Zdjęcia i wideo: Beata Pleskot i Roman Luboradzki
  • Data wpisu: 9.04.2025

Ta strona używa plików cookies.

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się z polityką prywatności.

Zamknij